maanantai 11. toukokuuta 2015

Runokokoelma: Rottakuningas // Riina Röpelinen

entä tämä: chrysopelea paradisi, käärme joka uneksi
lentämisestä ja teki unesta totta, hioi
vartalostaan siiven, frisbeen
halki ilman, ei tarvita oppaita, ei lintua
näyttämään tietä kun keho kouristuu
sisäisen ballistiikan mukaan, reitti muodostuu
ilmassa kuin unessa, ja herättyä esineitten reunat
sumussa: paratiisissa kirkkaus
ei merkitse sillä kirkkautta riittää, puusta
puuhun                              käärme liitää, mittaa
tuulen suuntaa, kuinka synti pitää taivasta pystyssä
25 asteen kulmassa, kullanhohtoiset suomut
ja muut mittarit jotka luoja unohti piirustaa
servetille kun keksi maailman: maailma on hyvä
ja lintukäärmeen myrkky mietoa, jos olet vahva
mutta heikko ei tiedä millaista on olla vahva
eikä uneton unesta, jumalaton
voimasta johon turvautua
kun hyppää ensi kerran

Frisbeen lailla lentäviä käärmeitä, ikuisia meduusoja ja kyyneleitä juovia yökkösiä. Marianna Kurton tuore runokokoelma Rottakuningas (WSOY 2015) on kuin hyvin absurdi luontodokumentti. Pitäytyen tieteellisesti tutkitussa faktassa se esittelee joukon eliökunnan todellisia kummajaisia ja tarkkailee elämän hämmästyttävimpiä ilmenemismuotoja modernin runon muodossa. Evoluution erikoisuuksien joukossa käyskentelee luontevasti homo sapiens. Kurton runojen ihminen luokittelee, myrkyttää, hinnoittelee, tekee kokeita ja tuhoaa – ei malta pysyä omassa ekologisessa lokerossaan.

Kokoelman nimi Rottakuningas viittaa ilmiöön, jossa joukko rottia takertuu hännistään yhteen rykelmäksi, kruunumaiseksi vyyhdeksi. Tällainen kruunu tippuu saksalaisen myllärin savupiipusta ja lähtee levittämään tautia ihmisten keskuuteen kokoelman ensimmäisessä runossa. Vastateollistuvaan Eurooppaan mahdollisesti viittaava runo on ajoitukseltaan osuva aloitus teokselle. Teos keskittyy kuvaamaan ihmisen ja luonnon välistä kieroutunutta suhdetta ja korostaa tätä teemaa käsitellessään juuri ihmislajin viimeaikaisen kehityksen merkitystä. Ihminen ei kuitenkaan ole hallitsevana Kurton kertovissa runoissa, vaan näkökulma siirtyy usein sulavasti eliölajista toiseen: tippukiviluolaa ihmettelevästä turistista sokean, ihmistä ihmettelevän kalan perspektiiviin. Vaihtelevat näkökulmat luovat mielenkiintoisen kokonaisuuden, josta löytyy vivahteikkuutta ja leikkisyyttä, mutta joka kuitenkin runo toisensa jälkeen toistaa pysäyttävästi karua sanomaa epärehellisistä keinoista, joita hyväksikäyttäen ihminen menestyy olemassaolon kamppailussa. Yhteiskunnallinen kritiikki vakavoittaa ensilukemalta mielikuvituksellisilta vaikuttavat kuvaukset ja kielentää terävästi nykymaailmaa: "niin kauan // kuin palkka juoksee juoksevat rotat emmekä saa unta, elintasosairaus valvottaa lihavuus velvoittaa / laihduttamaan, koeputket kilisevät/basillit kalisevat kohti kaltereitten pehmeää".

Rottakuninkaan runot ovat modernia, vapaamittaista runoutta.  Ne kuvaavat pääasiassa kaikki lyhyitä hetkiä ja pyrkivät piirtämään kuvia ilmiöistä tajunnanvirtamaisten lauserakenteiden ja rytmin avulla. Tyypillisesti Kurton runojen rytmi syntyy lyhyehköistä säkeistä, joiden rajat katkaisevat lauseiden sisällön ajatuksen, mutta rytmiin kuuluu olennaisesti myös oivaltavat, keskelle säettä tauon pakottavat, pitkät sanavälit. Runojen typografiassa onkin huomattavasti vaihtelua. Tehokeinoina on käytetty muun muassa kursivointia, fontin tai fontin värin vaihtoa ja erilaisia erikoismerkkejä. Mielenkiintoisena lisänä osassa runoissa on tieteellisen artikkelin tyylin mukaisesti viitteitä, joiden runomuotoinen selite on kyseisen runon alla. Sanastoon kuuluu olennaisena osana tieteellinen termistö ja jo itsessään eksoottisilta ja runollisilta kuulostavat latinankieliset lajinimet. Kieli on hyvin kuvailevaa ja sanavalinnat kauttaaltaan niin tulkinnanvaraisia, etteivät yksittäiset kielikuvat hyppää esiin. Personifikaation kaltainen eliöiden inhimillistäminen on runojen maailman perusta, keino yhtenäistää koko ekosysteemi. Kokoelman nimikkorunossa hiirten monimuotoinen elämä vertautuu suoraan ihmismaailmaan: "kahdestoista kertoo kaupungissa on hyvä / vaihtelua vaikka samoissa kortteleissa pyörii ikänsä, kaksikin vuotta / pitkä aika: numero kaksitoista / asuu bernissä. Kolmastoista sisustaa / sen kotia, nämä ovat ystäviä / ja kipittävät  yhdessä kuolemaan, tamppaavat matot".

Runokokoelma on jaettu kahdeksaan osaan, joista osa keskittyy löyhästi jonkin eliölajin ympärille. Yksittäisten runojen välillä ei useinkaan ole selkeää rajaa. Suurinta osaa kokoelman runoista ei ole erikseen nimetty ja seuraava runo jatkaa usein melko saumattomasti siitä, mihin edellinen jäi. Kun huomioi lisäksi runojen reippaan rytmin, jaottelun puuttuminen tuo lukukokemukseen hengästyttävyyttä. Toisaalta sillä on symbolista merkitystä. Teoksen luettuani en usko, että kokoelmassa kuvattujen ilmiöiden luokitteleminen on täydellisesti mahdollista, joten on ymmärrettävää, ettei niitä kuvaavia runoja ole pilkottu saati pakotettu tiettyyn muotoon tai mittaan. 

Kokoelman teeman ohella mieleenpainuvaa ja pohdintoja herättävää lukukokemuksessa olikin itselleni juuri runouden tyyli. Olen lukenut aikaisemmin hyvin vähän vapaarytmistä runoutta, joten Rottakuningas oli kaipaamani todistus modernin runon ilmaisun mahdollisuuksista. Tuoreus, tulkinnanvaraisuus sekä kepeän kielen ja raskaiden teemojen ristiriita saavat minut varmasti avaamaan kokoelman vielä  uudelleen ja tutustumaan jatkossa myös muihin samaa lajityyppiä edustaviin teoksiin.

Suosittelen lukemaan Rottakuninkaan. Se saa katsomaan niin runoutta kuin elämän monimuotoisuuttaa monin uusin silmin. Runokokoelman luettuaan huomaa naputtelevansa – sen pelonkin uhalla, että oman näppäimistön alla elää hullumuurahaisia – hakukoneeseen "chrysopelea paradisi". Ja katsovansa sen jälkeen peiliin. 



8 kommenttia:

  1. Todella kiinnostavasti kirjoitit tuosta runokokoelmasta! Vaikuttaa erikoiselta lukukokemukselta, voisin hyvinkin lukea sen itse joskus. Löytyikö joukosta runoa, josta tykkäsit eniten vai olivatko kaikki yhtä hyviä?

    Sanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teos todella oli erikoisuudessaan ainutlaatuinen, enkä itse ainakaan ole koskaan ennen törmännyt läheskään vastaavanlaiseen. Kokoelman runot ovat mielestäni tasaisen vahvoja ja mielenkiintoisia. Mieleenpainuvimpia yksittäisiä runoja olivat kirjoitukseeni liittämäni käärmeruno sekä erityisen kauniina pitämäni runo meduusalajista, joka on biologisesti kuolematon. Kyseinen runo leikittelee kuolemattomuuden mukanaan tuomilla mahdollisuuksilla, viittaa ajatuksia herättävästi ihmisen elämän ainutkertaisuuteen ja päättyy mielestäni hyvin kauniisiin säkeisiin: "puhu / tai iäksi vaikene, mistä sait hiljaisuuden / joka alkaa alusta, ei lopu".

      - Riina

      Poista
  2. Oliko jotain mistä et pitänyt teoksessa tai jotain mitä olisit tehnyt toisin ?

    -Noora

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teos on mielestäni kaikin puolin hyvin onnistunut, mutta kokoelman jakaminen hieman lyhyempiin jaksoihin olisi voinut tehdä siitä lukukokemuksena miellyttävämmän. Selkeiden taukojen niukkuus teki teoksesta paikoin hengästyttävän lukukokemuksen, sillä yksittäisten runojen tulkitsemiselle ja niiden sanoman pohtimiselle ei jäänyt mielestäni tarpeeksi aikaa runon seuratessa toistaan tiheässä tahdissa. Tämän vuoksi monet runot avautuivat minulle vasta toisella lukukerralla.

      - Riina

      Poista
  3. Runokokoelmasi kuulosti mielestäni aika moninaiselta ja niin kuin mainitsitkin absurdilta. Ehkä ei sitä tyyliä mitä tykkään itse lukea, mutta hienoa että se miellytti sinua. Jos saisit muuttaa jotain, mitä se olisi?

    -Annika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En itse lähtisi muuttamaan teoksessa muuta kuin korkeintaan hieman sen rakennetta. Olisin toivonut lukukokemukseen enemmän taukoja tarjoamaan aikaa runojen pohtimiselle. Kokoelman jaksojen vaihtumiskohtien lähes tekstittömät mustat sivut olivat juuri tällaisia pysähtymisen paikkoja, niitä olisi voinut olla muutama lisää.

      - Riina

      Poista
  4. Runo, joka on kirjoitettu alkuun, on upea ja inspiroiva. Runokokoelma vaikuttaa todella erikoiselta ja jännittävältä. Oliko siellä yhtäkään runoa mistä et kertakaikkiaan saanut selvää vaikka olisit lukenut sen kymmeniä kertoja läpi?

    - Jenni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki kokoelman runot ovat hyvin tulkinnanvaraisia, mikä lukiessani teosta ensimmäistä kertaa ärsytti ja hermostutti minua suuresti. Kuitenkin runojen maailmaan pääsi sisään melko nopeasti, jolloin tulkitseminen helpottui ja ymmärsin, ettei jokaisen säkeen syvintä merkitystä ole välttämätöntä löytää ymmärtääkseen runoa kokonaisuudessaan. Uskon, että avoimuus, mielikuvituksen hyödyntäminen ja jopa tietynlainen "ylitulkitseminen" auttavat saamaan lukukokemuksesta mahdollisimman paljon irti. Kokoelmassa ei ollut yhtään runoa, josta en olisi saanut lainkaan selvää, mutta monia mielenkiintoisia aukkoja, joihin aion myöhemmin palata. Useissa runoissa viimeinen säe vaikuttaa painotetulta mutta sisällöltään muun runon kanssa ristiriitaiselta, kuten tutkimattomia mantereita kartoittavasta miehestä kertovan runon viimeinen, yhden säkeen mittainen säkeistö: "Kangas. ompelee. itseään." On itse asiassa kiehtovaa ajatella, että koko runo saattaa saada eri merkityksiä riippuen siitä, miten kukin tuon säkeen tulkitsee.

      - Riina

      Poista