maanantai 11. toukokuuta 2015

Runokokoelma: Anna minun olla minä // Noora Ruuskanen

Nainen ja tunteet


Vuonna 1999 julkaistu runokokelma, Annan minun olla minä, kertoo maalaisnaisten elämästä, elämänvaiheista ja heidän tunteista. Suurin osa runoista tässä runokokoelmasta liittyi suosituimpaan runon aiheeseen, rakkauteen. Tämä monien erilaisten runoilijoiden runokokoelma sisältää myös huumoria, mikä innosti minua lukemaan lisää tätä kirjaa.

Kirja ryhmittelee samantapaiset runot omiin lukuihinsa, joka tekee tästä kirjasta järjstelmällisen ja helpon luettavan. Vaikka tämä runokokoelma on julkaistu useita vuosia sitten, osaa se leikitellä sanoilla. Myös aika monessa runossa on osattu hypätä perinteisen runon rajojen ulkopuolilta nykyaikaiseen runouteen. Monissa runoissa tietenkin huomasin perinteistäkin tyyliä, esimerkiksi loppusointuja.

Kirjassa yksi hyvä puoli on sekin, että runokirja on erittäin kirjava monien eri runoilijoiden tuotoksista. Runokokelman aiheet olivat kiinnostavia, mutta voisin suositella tätä kirjaa vanhemmille naisille, jotka ovat nähneet paljon elämää.

Hyviä ja iskeviä runoja on monia, mutta aina ensimmäiset jäävät mieleen parhaiten. Ensimmäinen runo on Elina Hutun rakkausruno, joka kertoo perheen rakkaudesta...

"Tytär, nainen
vaimo, äiti
ja mummi
Tunteita tuhatta lajia
ja yhtä suurta 
-rakkautta"

3 kommenttia:

  1. Miksi suosittelisit juuri vanhoille naisille? Aiotko lukea jatkossa tämänkaltaisia runokokoelmia?

    VastaaPoista
  2. Näkyikö runoista, että runokokoelma ei ollut kovin uusi?

    VastaaPoista
  3. Miksi valitsit kyseisen runokirjan, olitko valintaasi tyytyväinen?- Roosa V

    VastaaPoista